تبلیغات
منجی گرایی - منجی در آیین زرتشت
» موعودباوری در آیین یهود 3
» موعودباوری در آیین یهود 2
» منجی گرایی در آیین مسیحیت
» موعودباوری در آیین یهود
» منجی در آیین زرتشت 2
» منجی در آیین زرتشت
» پیشینه بحث منجی گرایی
» بسم الله الرحمن الرحیم
» یک. انتظار منجی در سینما
» دو. منجی با ویژگی‌های رفتاری معمولی
» ادامه‌ی دو. منجی با ویژگی‌های رفتاری معمولی
» ادامه‌ی دو. منجی با ویژگی‌های رفتاری معمولی
» ادامه‌ی دو. منجی با ویژگی‌های رفتاری معمولی
» سه. منجی دارای توانایی ویژه
» ادامه‌ی سه. منجی دارای توانایی ویژه ) الف. منجی دانشمند
» ادامه‌ی سه. منجی دارای توانایی ویژه) ب. منجی جادوگر
» ادامه‌ی سه. منجی دارای توانایی ویژه ) ج. منجی تحت تعالیم ذن
» چهار. اَبَرمنجی
» ادامه‌ی چهار. اَبَرمنجی
» پنج. منجی غیرانسان
» شش. منجی های آمریکایی
» خوش آمد گویی
» هفت. منجی فاسد
» هشت. منجی اتفاقی
» نُه. راه نجات در میان نیست
» پی‌نوشت‌ها
» ادامه‌ی دو. منجی با ویژگی‌های رفتاری معمولی
» ادامه‌ی دو. منجی با ویژگی‌های رفتاری معمولی
» ادامه‌ی دو. منجی با ویژگی‌های رفتاری معمولی
» ادامه‌ی دو. منجی با ویژگی‌های رفتاری معمولی
 منجی گرایی
درباره ما
دارای بیش‌ترین مدعی انتظار در دنیا و او همچنان
در انتظار 313 نفر منتظر
شرمنده‌ام آقا جان

**********************

هر وقت دانش آموزان سر کلاس حاضر باشند
معلم خواهد آمد...

**********************
:-) نظر یادتون نره و لطفا در نظر سنجی شرکت کنین :-)
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آماروبلاگ
» کل بازدید :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» تعداد نویسندگان :
» تعداد کل پست ها :
» آخرین بازدید :
» آخرین بروز رسانی :
دیگر امکانات
پیوندهای وبگاه
آرشیو مطالب
موضوعات مطالب
ابر برچسب‌ها
نظرسنجی
آیا این وبلاگ مورد پسند شما واقع شده است؟


منجی در آیین زرتشت
+ نویسنده منتظر منجی در 10:24 ب.ظ | نظرات()

از نگاه زرتشتیان، موعود مزدیسنا «سوشیانس» نامیده می شود. اینان منتظر سه موعود هستند و میان هر یک از آنها هزار سال فاصله قرار داده شده است. آنان طول جهان را دوازده هزار سال تقسیم کرده اند، که مجموعاً به چهار مقطع سه هزار ساله تقسیم میگردد. در چهارمین دوره سه هزار ساله، دهمین هزاره عهد سلطنت روحانی پیغمبر ایران، «زردتشت»، شمرده می شود. در آغاز هر یک از هزاره یازدهمین و دوازدهمین، دو تن از پسران زردتشت ظهور خواهند نمود. در انجام دوازدهمین هزاره، پسر سوم یعنی «سوشیانس» پدیدار گشته، جهان را نو خواهد نمود، مردگان را برمیانگیزد و قیامت و جهان معنوی خواهد آراست[14] و[15] (به سه پسر زردتشت که در آخرالزمان تولد یابند، «سوشیانس» نام دادهاند، گرچه به صورت خاص این اسم برای تعیین آخرین موعود تخصیص یافته است).

سوشیانت

منجی (های) موعود اوستا، که سوشیانس نام دارد، اغلب به معنای «رهاننده» تعریف شده است.[16] این واژه در زبان پهلوی به صورت سوشیانت، وسیوسوش آمده و از ریشه «سود» به معنای بهره و منفعت گرفته شده است.

واژه فارسی سود نیز از همین ریشه است.[17]

 سوشیانت، صفت به معنای سودمند و سوددان است. این واژه در «گاتها» به دو صورت مفرد و جمع آمده است. زرتشت در گاتها[18] چندین بار خود را در صیغه مفرد، سوشیانت یعنی رهاننده یا نجاتدهنده نامیده است. از جمله میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

کی خواهیم دریافت (فهمید) ای مزدا و ای اشاکه شما نسبت به کسی که در پی تباه کردن من است، توانا و زبردستید؛ آنچه پاداش نیک نهاد است، باید به خوبی از آن اطلاع یابم؛ از این روی رهاننده (سوشیانت) را آرزوی آن است که از قسمت خویش باخبر باشد.[19]

این واژه در سه مورد نیز به صورت جمع آمده است، یکی از آنها اینکه: «ای اهورا مزدا! آن راه منش نیک که به من نمودی، همان راه آموزش رهانندگان (سوشیانتها) است.»[20]

از این قطعات به خوبی دریافت می شود که عقیده به موعود آخرالزمان و اینکه کسی خواهد آمد، و جهان را از چنگال اهریمن خواهد رهانید و آدمیان را از یک زندگی بیگزند بهرهمند خواهد ساخت، نزد ایرانیان بسیار قدیم و شاید منسوب به خود مؤسس دین مزدیسناست.[21]

آنجا که در قسمتهای دیگر اوستا همانند گاتها، سوشیانت به صیغه جمع آمده، از آنان یاوران دین اراده شده است. به عبارت دیگر، پیشوایان کیش و جانشینان زردتشت و نیکان و پارسایانی که از آنان سودی آید و مردم را به راه راست راهنمایی کنند و مایه رستگاری باشند و دین مزدیسنا را بیارایند، سوشیانتها نامیده شدهاند.[22]

در مواردی هم سوشیانت به صیغه جمع آمده و مقصود از آن سه موعود مزدیسنا یا سه پسران آینده زرتشت است که سرانجام هر یک ظهور خواهند کرد و بار دیگر آیین زرتشت را تازه میکنند و جهان فرسوده و ویران را آباد، تازه و خرم خواهد ساخت.[23]

در کتاب «زند» که از کتب مقدس زرتشتیان است، پس از آنکه مقداری پیرامون شیوع فساد در آخرالزمان گفت-وگو مینماید و گوشزد میکند که غالباً قوّت و شکوه با اهریمنان خواهد بود، میگوید:

آن گاه از طرف اهورا مزدا به ایزدان یاری می رسد، پیروزی بزرگ از آن ایزدان می شود و اهریمنان را منقرض می سازند... بعد از پیروزی ایزدان و برانداختن تبار اهریمنان عالم کیهان به سعادت اصلی خود رسیده، نبی آدم بر تخت نیک بختی خواهد نشست... .[24]

«جاماسب» در کتاب معروف خود «جاماسب نامه» از زرتشت نقل می کند که «از فرزندان دختر پیغمبر که «خورشید جهان» و شاه زمان نام دارد، کسی پادشاه شود در دنیا به حکم یزدان که جانشین آخر آن پیغمبر باشد.» [25]

همچنین در جای دیگر این کتاب می خوانیم که: «مردی بیرون آید از زمین تازیان، از فرزندان هاشم مردی بزرگرو، بزرگ تن و بزرگ ساق، و بر دین جد خویش باشد، با سپاه بسیار، روی به ایران نهد و آبادانی کند و زمین را پرداد کند.» [26]

وی در تعالیم خود می افزاید:

پیامبر عرب آخرین فرستاده است که از میان کوههای مکه ظاهر شود... از فرزندان پیامبر شخصی در مکه پدیدار خواهد شد که جانشین آن پیامبر است و پیرو دین جد خود می باشد... از عدل او گرگ با میش آب می خورد و همه جهان را به آیین «مهرآزمای» خواهند گروید.[27]



برچسب‌ها: سوشیانت ،سوشیانس ،زرتشت ،منجی ،اوستا ،
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد و کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است...