تبلیغات
منجی گرایی - منجی در آیین زرتشت 2
» موعودباوری در آیین یهود 3
» موعودباوری در آیین یهود 2
» منجی گرایی در آیین مسیحیت
» موعودباوری در آیین یهود
» منجی در آیین زرتشت 2
» منجی در آیین زرتشت
» پیشینه بحث منجی گرایی
» بسم الله الرحمن الرحیم
» یک. انتظار منجی در سینما
» دو. منجی با ویژگی‌های رفتاری معمولی
» ادامه‌ی دو. منجی با ویژگی‌های رفتاری معمولی
» ادامه‌ی دو. منجی با ویژگی‌های رفتاری معمولی
» ادامه‌ی دو. منجی با ویژگی‌های رفتاری معمولی
» سه. منجی دارای توانایی ویژه
» ادامه‌ی سه. منجی دارای توانایی ویژه ) الف. منجی دانشمند
» ادامه‌ی سه. منجی دارای توانایی ویژه) ب. منجی جادوگر
» ادامه‌ی سه. منجی دارای توانایی ویژه ) ج. منجی تحت تعالیم ذن
» چهار. اَبَرمنجی
» ادامه‌ی چهار. اَبَرمنجی
» پنج. منجی غیرانسان
» شش. منجی های آمریکایی
» خوش آمد گویی
» هفت. منجی فاسد
» هشت. منجی اتفاقی
» نُه. راه نجات در میان نیست
» پی‌نوشت‌ها
» ادامه‌ی دو. منجی با ویژگی‌های رفتاری معمولی
» ادامه‌ی دو. منجی با ویژگی‌های رفتاری معمولی
» ادامه‌ی دو. منجی با ویژگی‌های رفتاری معمولی
» ادامه‌ی دو. منجی با ویژگی‌های رفتاری معمولی
 منجی گرایی
درباره ما
دارای بیش‌ترین مدعی انتظار در دنیا و او همچنان
در انتظار 313 نفر منتظر
شرمنده‌ام آقا جان

**********************

هر وقت دانش آموزان سر کلاس حاضر باشند
معلم خواهد آمد...

**********************
:-) نظر یادتون نره و لطفا در نظر سنجی شرکت کنین :-)
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آماروبلاگ
» کل بازدید :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» تعداد نویسندگان :
» تعداد کل پست ها :
» آخرین بازدید :
» آخرین بروز رسانی :
دیگر امکانات
پیوندهای وبگاه
آرشیو مطالب
موضوعات مطالب
ابر برچسب‌ها
نظرسنجی
آیا این وبلاگ مورد پسند شما واقع شده است؟


منجی در آیین زرتشت 2
+ نویسنده منتظر منجی در 10:27 ب.ظ | نظرات()

البته قسمتی از پیش گوییهای دیگر زردتشت درباره ظهور و علائم آن در «بهمن یشت» آمده است. [28] در آخرین بخش از کتاب «زندبهمن ی‍َسن» که شرح و تفسیر «اوستا» می باشد، از ظهور مصلح جهانی و منتهی شدن حکومت آن حضرت به رستاخیز سخن گفته است: «پس «سوشیانس» آفرینش را دوباره پاک بسازد و رستاخیز و تن پسین باشد.» [29] و می گوید منظور از سوشیانس در اینجا آخرین نجات بخش دین زرتشتی است. [30]

هنگامی که گشتاسب در مورد کیفیت ظهور سوشیانس و چگونگی اداره جهان می پرسد، جاماسب حکیم، شاگرد زرتشت توضیح می دهد که: «سوشیانس» دین را به جهان رواج دهد، فقر و تنگدستی را ریشه کن سازد، ایزدان را از دست اهریمن نجات داده، مردم جهان را هم فکر و هم گفتار و هم کردار گرداند.» [31]

از جمله مواردی که در اوستا، واژة سوشیانت مفرد آمده و از آن به ویژه واپسین موعود مزدیسنا اراده شده، از این قرار است: یسنا 26 قطعه 10؛ یسنا 59 قطعه 28؛ ویسبرد، کرده 2، قطعه 5؛ فروردین یشت، قطعه های 129 و 145؛ زامیادیشت، قطعه 89؛ گشتاسب یشت، قطعه 30؛ وندیداد، فرگرد 19، قطعه 5.

به هرحال تفسیر دقیق تر سوشیانس را باید از بخشهای دیگر اوستا به دست آورد.

در اوستای فعلی، رهانندگان در سه نفر خلاصه شده اند:
 1. اوخشیت ارته، کسی که قانون مقدس را می پروراند
 2. اوخشیت نمنگه، کسی که نماز را برپای می دارد
 3. استوت ارته، کسی که همه از پرتو او به زندگی فناناپذیر می رسند. [32]

 البته در کتب روایی پهلوی برای نخستین موعود و دومین و سومین نامهای دیگری ثبت کرده اند. [33]


به تصریح اوستا[34] زرتشت تجسم نیکی و خیر و کمال، بزرگ ترین سوشیانس است و واپسین نجاتبخش نیست، بلکه به تصریح همین بخش، واپسین نجات بخشان، کسانی هستند که جهان را نو کنند و خلایق را پیرنشدنی و نامیرا، جاویدان و بالنده سازند. در آن هنگام مردگان دگربار برخیزند و بی مرگی به زندگان روی آورد؛ سوشیانت پدیدار شود و جهان را به خواست خویش نو کند. [35]

ابراهیم پورداود از آنچه در این باره گذشت، نتیجه می گیرد که واژه سوشیانس در کاربردهای جمع خود در اوستای نو، شامل زرتشت و حامیان و یاوران و مبلغان و نوسازان و آرایندگان جهان پایانی است. بر اساس این مطلب به این نکته می رسد که: ویژگی عمده آنان عبارت است از خردمندی، نیکوکاری، سودرسانی به همه موجودات، غلبه بر خصومت دیوها و مردم، و پاک کردن جهان از دروغ، ستایش پروردگار و آراستن معنوی. [36]

از توضیحات کتابهای روایی پهلوی پیرامون منجیان سه گانه آیین مزدیسنا به دست میآید که نبرد خیر و شر، نیکی و بدی به نوعی تقدیر خود اهورا مزداست و در این میان سه موعود آخرالزمان، سه نقطه اوج و در عین حال سه نقطه عطف دین زرتشتی شمرده میشوند. آنها طبق خیر و نیکی رفتار میکنند و در عمل آن را آموزش میدهند. آنها هستند که نماز و تحیات به آستان اهورا مزدا را به جای میآوردند. آنان از دریاچه کیانسیه پا به عرصه زندگی نهاده و ضد اهریمن قیام میکنند، آفرینش او را در هم میشکنند و مردم را به راه راست میآورند و دین را گسترش میدهند؛ چنان که به آدمیان نیز راستی میبخشند.[37]


برچسب‌ها: زرتشت ،منجی ،سوشیانت ،اوستا ،سوشیانس ،
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد و کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است...